PISCO – De veertigste editie van de Dakar Rally is officieel van start gegaan. Na een hartverwarmend welkom van de dolenthousiaste Dakar-fans op het podium in Lima stond een lange verbinding op het programma, gevolgd door een kort opwarmertje: slechts 31 kilometer special door de enorme zandduinen van Lima. Tim en Tom Coronel konden zo lekker wennen aan hun beestachtige bolide, al verliep de etappe niet geheel probleemloos. Het tweetal moest enkele malen stoppen vanwege vastgeslagen remmen en een heetgelopen motor. Toch stond de tweeling nog voor het donker in het bivak in Pisco.
“Welkom in de Dakar! We zitten er meteen weer middenin”, lachte Tim na afloop. “Er zit altijd wel zo’n dagje tussen dat het niet helemaal gaat zoals je gehoopt had. De remmen zaten vast en dat hadden we in eerste instantie niet helemaal door. Daardoor kwam er een beetje vuur onder de wielen vandaan. Leuk voor de plaatjes maar niet helemaal de bedoeling natuurlijk. Toen we dat ontdekten hebben we ze even ontkoppeld. Vervolgens gaf een sensor steeds aan dat de motor te warm liep. Daardoor moesten we om de twee kilometer stoppen om hem af te laten koelen. Heel raar want dat probleem hebben we niet eerder gehad. We hebben in de voorbereiding in Amerika flink in de duinen getest en toen speelde dit euvel totaal niet dus we gaan het onderzoeken. Maar wat een bak joh, niet normaal! Als we geen problemen hebben, kunnen we echt iets leuks neerzetten.”
Ook Tom was razend enthousiast over het Dakar-monster dat Damen Jefferies heeft ontwikkeld: “Zo, de kop is eraf. Wat een machine, wat een vette bak! Het is serieus niet normaal hoe dat ding overal doorheen jaagt. Alleen kenden we wat technische dingetjes, dat moeten we even oplossen. Gelukkig zijn we voor het donker binnen, dat had ik toch niet helemaal verwacht. De problemen waren iets groter dan gehoopt maar dat is nou eenmaal Dakar. Nu even een nachtje doorhalen om alles weer op orde te krijgen en dan heb ik er het volste vertrouwen in dat we tot gave dingen in staat zijn. Al met al was het gewoon een goede testrun. Ik ben ervan overtuigd dat het goed komt. Maar wat een bak joh, niet normaal. Ik ben mijn sponsors ontzettend dankbaar dat ik dit weer mag meemaken. Als we de finish halen, ga ik serieus uit mijn dak. Wat een monster!”
Etappe 2
Verbinding > 11 km – Special > 267 km
De eerste serieuze etappe van de 2018-editie. Liefst 90 procent van de proef is off-piste. De navigators kunnen de borst natmaken. De auto’s vertrekken als eerste en kunnen daardoor niet de sporen van de motoren volgen. De kloven in de eerste veertig kilometer van de proef maken de kans op verdwalen aanzienlijk. Daarna volgen opnieuw de gigantische Peruviaanse zandduinen.