texture

Kleine navigatiefoutje in de proloog kost Tim en Tom goede startpositie

De Dakar Rally van 2024 is begonnen, na een proloog van 27 kilometer is de kop eraf voor Tim en Tom Coronel. Een klein navigatiefoutje kostte ongeveer twee minuten, maar het zorgde er ook voor dat zij iets verder naar achteren moeten starten dan zij eigenlijk hoopten. Verder verliep de proef prima en hadden Tim en Tom alles onder controle.

 

 

Na zo’n 22 kilometer zag Tom een note over het hoofd. “We moesten direct na een waypoint haaks linksaf, maar die zag ik dus niet in het roadbook. Ik zei tegen Tim dat we een kilometer rechtdoor moesten en daar zei ik dat er iets niet klopte. We hadden het dus wel snel door, maar het is wel zonde op zo’n korte proef. We hebben daarmee, denk ik, een goede twee minuten verloren. Dat is niet belangrijk voor het klassement, maar wel voor de startpositie van morgen.”

 

 

De uitslag van de proloog telt namelijk niet mee voor het klassement in de Dakar Rally, maar bepaalt enkel de startvolgorde van de eerste etappe. Verder was Tom tevreden. “De auto gaf geen krimp en voelde heel goed aan. Het bandenmanagement, het rijden en alles mechanisch hadden we gewoon volledig onder controle.”

 

 

“Sorry,” begon Tim na de proloog. “Een foutje, we hadden iets scherper moeten zijn. Het was een mooie proef, heel vet. Lekker gelijk het zand en dat was lekker mul. We hadden een goede gang erin zitten en alles verliep super tot kilometer 22. Daar moesten we dus even terug, it is what it is. Als dat de Dakar is voor dit jaar, dan hebben we die maar vast gehad.”

 

 

Morgen staat de eerste etappe op het programma, die gaat van Al Ula naar Al Henakiyah. Het wordt een lange dag met 127 kilometer verbinding en 414 kilometer op snelheid. De proef zet direct de toon voor de rally en gaat door een gebied waar de Dakar nog niet eerder is geweest. De route slingert langs vulkanen door een palet van elke tint grijs.