NEOM – Tim en Tom Coronel hebben de tweede etappe van de Dakar Rally 2020 zonder noemenswaardige problemen afgerond. Het duo verloor in de slotfase zo’n tien minuten door een verkeerde afslag maar desondanks werd een keurige daguitslag neergezet: 27e op minder dan 45 minuten van de winnaar.
.
.
De tweede Dakar-dag werd gekenmerkt door snelle paden met stenen, heel veel stenen. Menig deelnemer moest uit de wagen om een band te vervangen. De Beast 3.0 van de broers Coronel voelde zich echter uitstekend thuis op het ruige terrein. Mede dankzij het uitstekende navigatiewerk van Tom kon de tweeling een puike daguitslag neerzetten.
“Ik ben happy, ik kan niet anders zeggen”, geeft Tim na de finish toe. “Het laatste stuk verloren we helaas nog wat tijd maar verder ging het echt heel lekker. Ik weet gewoon niet wat ik erover moet zeggen, zo lekker ging het. Nog wat minder foutjes en dan komen we echt een heel eind. Het gaat de goede kant op, zoals we wilden. Het team heeft echt voortreffelijk werk geleverd.”
.
.
Ook Tom was goedgemutst na de tweede etappe: “Nou, een lekker dagje weer! We hebben laten zien wat het potentieel van de Beast is. Ik denk dat er nog wel meer in het vat zit maar we waren gewoon heerlijk op dreef. Ik merkte dat Tim meer vertrouwen kreeg tijdens het rijden dus dat is lekker. Het parcours was ons ook echt op het lijf geschreven: heel breed, snel en met wat sprongetjes. Dan doet ons kindje het gewoon heel goed.”
De goede daguitslag levert in de derde etappe weer voordelen op: verder naar voren starten betekent namelijk minder stof. En dat is voor de broers heel wat waard, zo legt Tom uit: “We wilden in het begin graag snel naar voren omdat we continu aan het stofhappen waren. Je kunt dan niet je eigen snelheid rijden want je ziet gewoon niets. Regel 1 in Dakar: zie je niks, dan moet je afstand houden. Gelukkig hadden we al vrij snel vrij zicht en kon het gas open. Laat etappe 3 maar komen.”
.
.
Etappe 3: Neom – Neom
404 kilometer special stage
Een ‘rondje’ om Neom. De deelnemers komen in de buurt van de grens met Jordanië en bereiken het hoogste punt van de Dakar op 1.400 meter. Een peulenschil vergeleken met de grote hoogten uit Zuid-Amerika, maar zeer listig en gevaarlijk. De canyons en rotsen kunnen onverbiddelijk zijn.