texture

Stof, duinen en teamwork voor Tim en Tom in achtste etappe

De achtste etappe van de Dakar Rally bracht Tim en Tom Coronel opnieuw uitdagingen, maar ook mooie momenten. Ondanks een klein technisch probleem met de remleiding, kijken de broers tevreden terug op de 487 kilometer lange klassementsproef, die vooral in het teken stond van stof, duinen en slimme keuzes.

 

 

 

 

Die slimme keuzes begonnen eigenlijk al vrij vroeg in de etappe van Al Duwadimi naar hoofdstad Riyadh. Tim en Tom moesten als allerlaatste auto starten en reden daardoor continu in het stof van andere deelnemers. Ze hielden soms bewust een beetje in om geen onnodige risico’s te nemen. Desondanks zagen ze tijdens de neutralisatie dat er een klein probleempje was aan de Century CR7.

 

“Even sleutelen en door”

“Ik loop altijd een rondje om de auto in de neutralisatie en zag dat er behoorlijk wat lekte,” vertelt Tom. Een lekkage in de remleiding bleek de boosdoener. “We hebben meteen besloten om dit na de neutralisatie te repareren, want in de neutralisatie zelf mag je niets doen aan de auto. Het was een kleine ingreep, maar absoluut nodig om problemen later te voorkomen.”

 

 

 

Voor Tim was het een rit waarin geduld centraal stond. “Ik heb urenlang in een witte tunnel van stof gereden,” zei hij. “Je ziet soms letterlijk niks, dus je moet voorzichtig blijven en af en toe even wachten om overzicht te krijgen.”

 

Teamwork

De etappe had ook een aantal pittige obstakels in petto, zoals een verraderlijke klim die de auto niet in één keer haalde. “Het was een gemeen stukje,” herinnert Tom zich. “Ik ben uitgestapt en heb Tim de juiste weg gewezen tussen de stenen. Dat ging net goed en we konden weer door.” De duinen aan het einde van de etappe vormden een spectaculair slot. “Ze waren uitdagend en gemeen, maar het was een fantastisch gevoel om daar doorheen te rijden.”

 

 

Mogelijk nog een strafje

Ondanks het vele stof en het sleutelen aan de remmen onderweg, lieten de broers aan de finish een 38e tijd noteren op iets minder dan een uur van etappewinnaar en klassementsleider Henk Lategan. Mogelijk komt daar nog een kleine tijdstraf bovenop, omdat Tim en Tom de snelheid er tijdens de etappe iets té goed in hadden zitten. “We hebben één foutje gemaakt in een slowzone”, vertelt Tom. “We reden daar 50 kilometer per uur, terwijl 30 bleek toegestaan. Daar kwamen we iets te laat achter, maar voor de rest allemaal top.” Daar sluit Tim zich bij aan. “Het was een mooie, uitdagende rit. We hebben ons er goed doorheen geslagen. Alles voelde verder goed aan en we hebben geen lekke banden gehad.”

 

Dinsdag staat de negende etappe van de Dakar Rally op het programma. Een relatief snelle klassementsproef van 357 kilometer brengt de deelnemers van hoofdstad Riyadh in zuidoostelijke richting naar Haradh.

 

 

Coronels Dakar Dagboek

Twee weken een race door de woestijn. Dat is Dakar. Tim en Tom Coronel zijn ervaren Dakar Rally coureurs. Al jaren doen ze mee aan dit evenement. Ook in 2025. En elke dag is een nieuw avontuur in het dagboek van de Coronels. Dit jaar nemen ze je mee op hun reis in een dagelijkse podcast vanuit de Dakar Rally. Elke dag bellen Tim en Tom Coronel met Etienne Verhoeff over hun race. De podcast is te beluisteren op Spotify, Apple Music en andere favoriete podcastplatforms.

 

Coronel Dakar Team wordt gesteund door: LKQ, MPM, Toolspecial, Optimal, ERU, Roordink Bedrijfswagens, Efulfilment.eu, Mascot Workwear, 4Brands, BS Forklifts, JBL, Keukenwarenhuis, DHG, Serengeti, Hella, Brondool, Chassis Parts, FEBO, MyFMS, Frits Dijk, Apple King, SuperB, P1, Copernica