texture

Tim en Tom Coronel klaar voor Dakar Rally 2017

Na een voorbereiding van vele maanden is het bijna zo ver: de Dakar Rally 2017 staat op het punt van beginnen. Tim en Tom Coronel zijn helemaal klaar voor de uitputtingsslag in Zuid-Amerika.

Het Coronel Dakar Team is al enkele dagen aanwezig in Paraguay om te wennen aan de omstandigheden, de enorm hoge temperaturen en het tijdverschil met Europa te boven te komen. Koelvesten, ijskoude drankjes en regelmatig een plons in een verkoelend zwembad zijn nu nog luxe, maar over enkele dagen kunnen Tim en Tom daar enkel nog naar verlangen wanneer de Dakar van start gegaan is.

Momenteel verricht het team de laatste handelingen aan de buggy’s om optimaal voorbereid aan het vertrek te verschijnen. “Het is bijna zo ver. Een jaar lang hard werken en nu staan we hier in Paraguay”, zei Tim vanuit het bivak. “We zijn hier al twee dagen de puntjes op de i aan het zetten. Maandag gaat het feest echt beginnen!”

Op oudejaarsdag stond nog de traditionele keuring op het programma: “Alles is netjes gecheckt. De organisatie kijkt dan of alles op orde is qua veiligheid en of je je netjes aan de regels hebt gehouden. Dat laatste is bij ons natuurlijk altijd lastig”, lachte Tim met een vette knipoog. “Maar alles klopte dus we kunnen op pad. Alle jongens hebben goed hun best gedaan, Tommie heeft gezorgd voor de stickers dus onze kindjes staan er prachtig bij. We gaan er iets moois van maken. Le Dakar is bijna, bijna aan de gang!”

 

“Chapeau voor mijn broertje”

Ook Tom heeft er ontzettend veel zin in: “Ik heb een heel goed gevoel, weinig spanning. Tim zag ik een uurtje voor de keuring wel wat zenuwachtig worden. Het is natuurlijk grandioos wat hij dit hele jaar gedaan heeft, die jongen heeft keihard gewerkt om het spul hier in deze topvorm neer te zetten. Echt chapeau voor mijn broertje. Het ziet er heel goed uit en iedereen heeft er ontzettend veel zin in. Er heerst rust in het team, dat is wel nieuw voor me. Ik was eigenlijk gewend dat er op het laatste moment nog van alles gedaan moest worden. Dit jaar liepen we rondjes om de auto en verzonnen we maar wat dingen, zo goed staat alles op poten. De auto is er klaar voor, wij zijn er klaar voor en de ongehoord enthousiaste fans langs de weg zijn er klaar voor dus kom maar op!”

Na de podiumceremonie op 1 januari gaat de Dakar 2017 op maandag echt van start. Tom blikt vast vooruit: “De eerste proef is vooral bedoeld om de startvolgorde te bepalen. We rijden 380 kilometer liaison naar de start en dan een vrij korte etappe. Het begin van de allerzwaarste Dakar ooit! De wedstrijdleider heeft ons al gewaarschuwd: het wordt de allermoeilijkste editie, de waypoints zijn moeilijker te vinden, ze gaan er zelfs een paar verstoppen, ze hebben nogal wat verrassingen in petto. Het wordt moeilijker dan de voorgaande jaren maar dat is alleen maar gaaf!”

 

De route

Twee weken lang presteren op de limiet, mentaal en fysiek uitputtend, een foutje ligt op de loer en nauwelijks tijd om bij te komen. Welkom in de Dakar Rally!

Hoewel de afgelopen editie heel wat uitvallers kende, was hij volgens menig deelnemer niet zwaar genoeg. Veel WRC-achtige secties – vooral in de eerste week – in plaats van de traditionele off-road secties waarbij navigeren een sleutelrol speelt. De organisatie erkende dat het navigeren de afgelopen jaren minder van doorslaggevend belang is geweest. Een regelwijziging was het gevolg: navigatie zal in 2017 weer het verschil maken. 

De Dakar 2017 is volgens de organisatie zwaarder dan alle voorgaande edities op Zuid-Amerikaans grondgebied. Dit jaar begint het spektakel in Asuncion, de hoofdstad van Paraguay, maar al snel wordt de grens met Argentinië gepasseerd. Daar vinden de meeste etappes plaats. In Bolivia wacht de deelnemers onbekend terrein op grote hoogte, waaronder de gevreesde marathonetappe tussen La Paz en Uyuni. Halverwege wordt een bivak gecreëerd om de nacht door te brengen maar daar is geen assistentie aanwezig. Schade aan een voertuig betekent dus zo goed als zeker einde verhaal. En wat te denken van de bijna duizend kilometer tellende proef tussen Salta en Chilecito in de laatste dagen van de Dakar. Daar zal zeer zeker de beslissing vallen.

Wedstrijdleider en veelvuldig Marc Coma legt uit wat er op het programma staat: “De route van de Dakar 2017 houdt de rally-raid tradities in ere, met een fysieke uitdaging die de deelnemers tot het uiterste zal dwingen. Zeven proeven zijn langer dan vierhonderd kilometer en eentje zelfs meer dan vijfhonderd kilometer. De deelnemers bevinden zich zes dagen lang op meer dan 3.000 meter hoogte. De beslissing zal pas vallen tijdens de allerlaatste proef in Rio Cuarto.”