texture

Tim en Tom laten zich gelden in pittige eerste etappe

Geen fouten maken is de belangrijkste opdracht in de Dakar Rally. Tim en Tom Coronel hielden zich daar keurig aan in etappe 1B van de editie 2022. Dat leverde hen prompt een verrassende negentiende plaats op.

 

 

 

De eerste echte etappe van de Dakar Rally, een lus van 333 kilometer met start en finish in Ha’il, was onverwachts pittig. Vooral op het gebied van navigatie. Op 270 kilometer in de wedstrijdproef ging de één na de ander de fout in. Sommige deelnemers – bepaald niet de minsten – hadden twee uur nodig om het juiste pad te vinden. Het was één grote kluwen van motorrijders, auto’s en trucks.

 

Ook Tim en Tom Coronel moesten er eventjes zoeken. “We zaten te ver naar rechts”, vertelt Tom, die de rol van navigator heeft. “We zagen links een helikopter staan, een kilometer verderop. Dat klopt niet, want de helikopters staan eigenlijk altijd dicht langs het parcours. We zijn er heen gereden en daar bleek dat het waypoint dat we moesten hebben, en waar iedereen naar op zoek was, 3 kilometer terug lag. Dus we zijn een stukje terug gereden en toen hadden we het zo gevonden. Die helikopter was onze mazzel.”

 

 

Er waren nog twee punten waar Tom even de kluts en de weg kwijt was, maar ook dat was snel opgelost. “We zijn nog niet zo snel, maar dat geeft niet”, zegt hij. “Op ervaring hebben we dit voor elkaar gebokst, en de snelheid komt vanzelf wel. Tim is het tempo aan het zoeken en dat gaat steeds beter. We hebben de auto in de houdgreep. De Century doet het fantastisch. Geen piepje, geen kraakje, doet wat we willen.”

 

 

Aangezien het pas de eerste etappe was, staan de broers Coronel ook in het klassement negentiende, op 1 uur en 48 seconden achter klassementsleider Nasser Al-Attiyah. “Het is echt lekker om zo te kunnen beginnen.”

 

De etappe van morgen was bedoeld als het eerste deel van de marathonetappe, maar vanwege slecht weer in dat deel van Saoedi-Arabië gaat dat niet door. De etappe zelf (338 kilometer) blijft gelijk, maar het bivak in de buurt van Al Artawiyah is geschrapt. In plaats daarvan is de finish in Al Qaisumah, waar ook assistentie is toegestaan.