Etappe 2 van de Dakar Rally 2022 zat boordevol duinen, afgewisseld met snelle stukken. Dat landschap leende zich uitstekend voor de Century van Tim en Tom Coronel. De ‘Desert Lion’ sneed als een warm mes door de boter. Dat leverde de tweeling na 338 kilometer de 28ste tijd op.
De negentiende tijd van de eerste dag konden ze niet herhalen, maar dat was ook niet de verwachting. “We hebben mazzel gehad in die etappe”, erkende Tom. “Vanmorgen bij de start stonden we tussen de grote kanonnen. Die gasten gingen meteen volle patat. Dat heeft voor ons helemaal geen zin. Misschien hadden we ietsje harder gekund, maar dit was wel een goede cadans voor ons. De versnellingsbak voelde ook niet helemaal 100 procent, dus we zijn niet volle bak gegaan, maar ook zeker niet rustig. We hebben gewoon netjes gereden en de auto gespaard. Het is pas dag 2, hè. En kijk hoe mooi hij erbij staat: geen krasje! Altijd twee ouwe mannetjes mee gereden, haha!”
Dat was niet helemaal waar. Het interieur doorstond de etappe niet schadevrij. Een boutje van het dashboard was losgekomen. “Dus moest ik het dashboard zo’n 150, misschien wel 200 kilometer vasthouden”, lachte Tom. “Ik had mijn handen vol.”
Tim en Tom Coronel hadden vier uur en twee minuten nodig voor de 338 kilometer: 37 minuten méér dan etappewinnaar Sébastien Loeb. “Het was echt een heel mooie etappe”, vond Tim. “Alles zat erin: soms best tricky duinen, maar ook mooie rechte stukken waarop je plankgas kon.”
Op die rechte stukken was het wel opletten, want de snelheidsbegrenzer deed het niet en de maximum snelheid is 170 kilometer. Daar zit de Century zo aan op die snelle stukken. Ook in de duinen was het opletten geblazen. “Het waren serieus vette joekels, categorie 2”, vertelde Tom. “Het had geregend, dus de sporen waren makkelijk te zien, maar wel heel mul. Als je net even naast het spoor ging zitten, was het goed te doen en was er veel tractie. Er is geen moment geweest dat ik bang was dat we vast zouden komen te zitten.”
Vanwege eerdere regen is het marathonbivak komen te vervallen, zodat de tweeling na afloop van de special nog een verbinding van 270 kilometer naar het bivak wachtte, waar de assistentie ook is. De etappe van morgen bedraagt 254 kilometer.